Instagram öppnar för annonsörer

Länge har det väntats att Instagram ska öppna upp sin kanal för annonsörer och det har man nu gjort, men det kan vara lite krångligt för gemene man att veta hur man ska annonsera på bästa sätt.

Därför kan det vara bra att antingen anlita en digital mediebyrå för att sköta annonseringen – eller ta till dig av de tips som Instagram själva delar med sig av.

Att synas på Google är det en del som faktiskt inte vill, skriver Svenska Dagbladet, och det har resulterat i att man ombetts att ta bort 602 000 länkar sedan man införde ”rätten att bli bortglömd”. Dock gäller nog detta främst privatpersoner och inte företag, eftersom att det är från just sökningar på Google som de flesta av deras kunder kommer från – vilket göt det viktigt för företag att faktiskt finnas och synas online. Och nu finns ytterligare en kanal att välja bland i sociala medier som kan vara en god idé för företagen att hoppa på: nämligen Instagram och här finns hela 40 procent av svenska folket, enligt siffror som tidningen IDG rapporterar – och siffran ökar hela tiden. Så om man som företag vill nå ut till dessa gäller det att vara smart i sin annonsering, ett tips som Instagram själva rekommenderar

” – Nu har vi lanserat formatet på många marknader och vi har sett att det finns en del kritik till en början – men folk förändrar snabbt sin inställning. Är annonserna av god kvalitet och väl utformade är inställningen snarare positiv – det är därför vi lägger ned så mycket tid på att jobba med varumärkena.” läs mer hos Resumé.

Instagrams fem bästa tips för att företag ska lyckas i kanalen:

  1. Planera – se över vilken roll du vill att företaget har på Instagram och planera ordentligt.
  2. Referera – koppla ditt varumärke till alla annonser, ha fokus på relevansen.
  3. Berör – berätta historier få folk att känna, och inte bara känna irritation över reklamen i flödet.
  4. Optimera – se till att dina annonser passar formatet som finns i Instagram.
  5. Inspirera och engagera – till hela Instagram sett är det omkring 400 miljoner användare, så det är många att nå ut till, och lika många varumärken slåss du mot och därför är det viktigt att du sticker ut från mängden.