E-Handel och sökmotoroptimering – ett måste idag?

På senare tid har vi sett en markant ökning av antalet E-handlare i Sverige, numera kan man köpa det mesta online. Men hur kommer det sig att svenskarna gillar att handla på nätet? Och hur gör en E-handlare för att synas i mängden?

Vi kan läsa i Postnord senaste rapport ”E-handeln i Norden 2015” att större delen(93%) av Sveriges befolkning gör minst ett köp online varje år. Närmare 35% av Sveriges befolkning gör minst ett köp i månaden. Att E-handeln har blivit en viktig faktor för Sveriges näringsliv är ingen nyhet. Men, med den nya trenden kommer också ett nytt problem. Hur gör du som E-handlare dig synlig på nätet, och vart ska du synas?

Det finns ett hav av tjänster att välja mellan, allt ifrån sociala medier till mejlutskick. Men vad bör du som E-handlare fokusera på?

Sökmotoroptimering är enligt mig den mest effektiva och lönsamma typen utav digital marknadsföring. Vad är då sökmotoroptimering? Namnet säger sig själv, det handlar om att optimera sin hemsida för sökmotorer som t.ex. Google, Bing, Yahoo osv. I Sverige sker 97% av sökningarna på Google, vilket också kommer vara er viktigaste kanal för att driva trafik. Genom att optimera sin hemsida för specifika sökord kan ni som E-handlare inte bara driva trafik men också relevant trafik. Kunder som faktiskt är ute efter era produkter.

Men varför är då sökmotoroptimering så viktigt?

Den frågan jag väldigt ofta när jag pratar med personer i min närhet, och svaret är ganska självklart. Du som E-handlare vill synas i en kanal där kunderna letar efter dina produkter, inte där du som E-handlare letar kunder

Hur lyckas du som E-handlare med er sökmotoroptimering?

Det finns många bra företag i Sverige som man kan anlita för sin sökmotoroptimering. Men det finns också många gratistips och verktyg som ni kan använda er utav. Jag hade rekommenderat att kolla närmare på www.sokmotorkonsult.se. Där kan du hitta många bra inlägg och verktyg som underlättar er sökmotoroptimering.

Mitt sista tips är att ha tålamod, att optimera sin E-handel är inget som man gör på en dag, utan det tar tid. Något som alla borde ha i åtanke när ni börjar med arbetet. Vet ni att tiden inte kommer räcka till, hade jag starkt rekommenderat att anlita ett företag för att hjälpa er. Chansen är stor att den organiska trafiken i Google är er viktigaste inkomst källa.

Instagram testar nytt annonsformat

Instagram testar nytt annonsformat

Nu testar Instagram ett helt nytt annonsformat för att blidka annonsörerna.

Läs mer

Vad ska vi göra åt näthatet?

Vad ska vi göra åt näthatet?

Näthat är en samlingsterm på hot, elaka kommentarer, kränkande bilder och liknande, på internet.

Läs mer

Tjäna pengar på Youtube

Tjäna pengar på Youtube

Den som vill tjäna pengar på digitala medier bör verkligen fundera över att starta en egen Youtube-kanal.

Läs mer

Instagram öppnar för annonsörer

Instagram öppnar för annonsörer

Länge har det väntats att Instagram ska öppna upp sin kanal för annonsörer och det har man nu gjort.

Läs mer

E-Handel och sökmotoroptimering – ett måste idag?

E-Handel och sökmotoroptimering – ett måste idag?

På senare tid har vi sett en markant ökning av antalet E-handlare i Sverige.

Läs mer

Hög tid att starta e-handel

Hög tid att starta e-handel

Med tanke på hur många svenskar som verkar ha hittat ut till nätbutikerna, kan det vara god tid för den som är sugen på att ge sig in i e-handelsbranschen.

Läs mer