Öppna webbutik: tips att tänka på

Har du tänkt på att starta en webbutik? Du är inte ensam. Men har du övervägt vilka utmaningar det innebär att slå sig in på onlinemarknaden? Här är tips på saker som är bra att tänka på innan du slår upp dörrarna för din digitala handelsplats.

Det är många som söker lyckan inom e-handel. Fler och fler vill starta webbutik. Vilket i grund och botten är en bra affärsidé som har en del uppenbara fördelar för småföretagare, till exempel: att slippa dyra lokal- och personalkostnader. Men det finns såklart en del saker du bör tänka på innan du startar en webshop. Här är några av dem:

  • Användarvänlighet – Det är viktigt att använda sig av en seriös och användarvänlig plattform för sin webbutik. Det kan vara rimligt att använda sig av en UX-designer som undersökare olika möjligheter för hur informationsflödet på sajten ska bli så effektivt som möjligt. Det är också relevant att undersöka vad ens besökare har som föredraget verktyg för att ansluta till nätet. Generellt sett surfar och handlar fler och fler genom mobilen – vilket gjort att ”mobile first” är en prioriteringsordning som blir allt vanligare då man utvecklas hemsidor.
  • Synlighet – Hur ska folk hitta till din webbutik? Det är viktig att göra butiken tillgänglig för allmänheten. Detta går att göra på olika sätt: med SEO (sökoptimering) SEM (sökmotormarknadsföring). Med strategiskt placerad annonsering kan du komma långt utan att behöva spendera särskilt mycket.
  • Användarupplevelse – Anledningen till att det här får en egen på listan är att allt inte bara handlar om att göra hemsidan lätt att använda – utan också rolig att använda. Det kan innebära en viss spelifiering av hemsidan – alltså att upplevelsen av den börjar påminna besökaren mer om ett spel än en hemsida. Och det ryktas att augmented reality kommer få en allt större roll för den digitala återförsäljningen.

Framtidsyrken inom E-handel

Det finns de som oroar sig för vad den teknologiska utvecklingen kommer innebära för de som idag är anställda inom butiksbranschen. Och oron är inte helt grundlös – experter varslar om att cirka tolv procent av dagens butiksjobb kommer försvinna.

Men misströsta inte – i de virtuella butikerna kommer nya jobb att skapas.