Konflikträdda chefer

Upplever du att du har en konflikträdd chef som inte tar itu med de problem du presenterar? Kanske finns det en kollega som beter sig på ett störande sätt, agerar otrevligt eller kanske till och med får dig att må dåligt? En chef måste kunna ta svåra samtal och verka som en konstruktiv kraft när det dyker upp konflikter på arbetsplatsen, men det är inte alla som behärskar den konsten.

Har du en konflikträdd chef? Då skulle den behöva gå på den här föreläsningen av Lena Skogholm – som faktiskt alla kan ha glädje av. Den handlar nämligen om ”hjärnsmart” ledarskap: det vill säga, hur vi människor fungerar och hur våra hjärnor är ”programmerade”. Föreläsningen bidrar till mycket skratt, men också en hel del viktiga tankeställare. Vad kan vi lära oss om ledarskap bara genom att plocka isär fundamentala funktioner i människans hjärna?

Vad beror konflikträdslan på?

Förvisso är det en bra egenskap att din chef gör allt för att undvika bråk. En konfliktsökande person är ofta dålig på att sätta gränser och är inte lösningsorienterad. En konflikträdd person, speciellt i en chefsposition, är dock inte heller bra. För att bli bättre på att ta svårare samtal finns det en hel del att lära av hur vi som människor fungerar.

Definitioner av konflikträdsla kan vara:

  • Man känner obehag inför en eventuell konflikt
  • Man undviker situationer där en konflikt kan uppstå
  • Man är dålig på att uttrycka sin mening

En konflikträdd ledare skapar lätt problem runt omkring sig och bidrar till att arbetsmiljön på en arbetsplats försämras avsevärt. Det gör att de anställda inte känner en trygghet från ledningen och gör att man sköter konflikterna ”bakom kulisserna” med skitsnack och ibland mobbning som utfall. En ledare som däremot är konfliktsökande kan bidra med ungefär samma konsekvenser.

En bra ledare ska vara tränad i att ge bra feedback som är konstruktiv och lösningsorienterad. Den ska förstå hur mänskliga relationer fungerar och ha det i åtanke när den bygger team och utvärderar uppgifter. Att det uppstår konflikter på en arbetsplats är normalt, men med rätt kunskap och träning kan man bli bättre på att hantera dessa situationer.