Google: annonsering, shopping och böter

Googles annonser och Google Shopping drar till sig många köpare, det gäller bara att veta hur du ska marknadsföra på rätt sätt för att bli lönsam. Det kan en byrå med expertis inom Google Ads hjälpa dig med.

När det kommer till försäljning på nätet gäller det att synas på rätt ställen, vid rätt tidpunkt och för din målgrupp. Annars är det pengar kastade sjön. Med en Google Ads byrå som Pineberry får du hjälp med att få igång en lönsam annonsering på Google, vilket gör att du kan annonsera för potentiella kunder som aktivt söker efter det du erbjuder – samtidigt som du endast betalar när någon klickar på just din annons. Det hjälper till att inte bara driva försäljning, du bygger och marknadsför även ditt varumärke samt kan förbättra dina resultat och öka avkastningen.

Rebranding: från AdWords till Google Ads

Nyligen rebrandade Google sina annonsprodukter. Från att hela annonskatalogen har hetat ”AdWords” heter det numera ”Google Ads”, ett rimligare namn på många sätt. Annonsprodukten lanserades för första gången för 18 år sedan, och mycket har skett med utvecklingen online sedan dess. I Dagens Media går det att läsa om hur rebrandingen ska göra det enklare för kunder att både förstå och välja rätt bland Google produkter, för att hitta det som passar bäst för just dem. Man vill helt enkelt förenkla för marknadsförare, och därmed minska känslan av komplexitet. Mer om detta går det att läsa om här.

Samtidigt går det att läsa om Googles skandaler i Dagens Industri Digital, där skrivs det nämligen om hur Google för något år sedan dömdes till att betala 24 miljarder kronor i böter för att ha gynnat sin egen shoppingtjänst i sökresultatet. Något som kan få konsumenter att tro att de bildresultat från Google Shopping som dyker upp, är en prisjämförelse – när de i realiteten är helt köpta annonser. Enligt EU-kommissionen har sökjätten därmed missgynnat prisjämförelsesajter, likt Pricerunner och Prisjakt, eftersom dessa tappat trafik medan Google Shopping har mångdubblat sin trafik. Domen har fått stor uppmärksasmhet eftersom böterna var de allra högsta som någonsin dömts ut av EU i ett konkurrensmål. De har nu även överklagat mångmiljardböterna. Nu vill dessutom Google att mediebyråer ska sätta upp dåliga prisjämförelsesajter, och vissa menar att de försöker att manipulera marknaden, och att de har lyckats med att runda EU:s konkurrenslagar. Mer om detta i artikeln här.