Super Bowl och marknadsföring

För några dagar sedan gick årets Super Bowl av stapeln i USA. Det var Seattle Seahawks och New England Patriots som möttes i finalen i Amerikansk Fotboll och hela 11 miljoner tittare var med och följde spelet. Men Super Bowl är, som många vet, mycket mer än bara en fotbollsmatch.

Det är ett spektakel med fantastiska framträdanden som för varje år blir bättre och bättre. Förra året var det artisten Bruno Mars som höll i halvtidsshowen och i år var det Katy Perry tillsammans med Lenny Kravitz och Missy Elliot som fick hela arenan att gunga.

Men utöver matchen och det fantastiska uppträdandet, är Super Bowl även känt för sina storslagna reklamfilmer. Det kostar otroligt mycket för företag att synas på reklamen för Super Bowl, men med det antalet tittare är det självklart värt det. Oftast är det så klart företagsjättar som gör reklam på Super Bowl som exempelvis Coca Cola eftersom det är de som har de ekonomiska möjligheterna. Men det finns även vissa företag som väljer att lägga hela sin marknadsföringsbudget på Super bowl, exempelvis limmbolaget Loctite som visade reklam i pausen detta år. Deras reklamfilm kom även på topp 4 listan av bästa reklamfilmer under pausen tillsammans med:

  • Always
  • Budwiser
  • Grey

Se de fyra bästa reklamfilmerna här.

Youtube är nutidens bästa marknadsföringskanal

Någon riktig motsvarighet till Super Bowl finns inte i Sverige. Här visaas de flesta verkligt stora tv-sända eventen på SVT, vilket inte är reklamfinansierat. Men vad gäller videoproduktion kan det ändå vara värt att försöka förknippa det med ett stort tv-sänt event, och istället göra reklam på istället Youtube. Att använda sig av ett produktionsbolag som http://www.brikk.se/ kan då vara till fördel för att verklige få ut den bästa filmen – och sedan ta hjälp av ett mediebolag som styr in dina Youtube-annonser rätt. Det är verkligen som så att marknadsföring just nu är i en stor utvecklingsfas och nog för att de klassiska reklamerna på Super Bowl är roliga, så hade det aldrig gått att visa endast en reklamfilm på Super Bowl – om man inte sedan kunnat räkna med att reklamfilmen i fråga kommer att gå viralt. Det finns även andra bevis på att Youtube är den nya stora kanalen vad gäller marknadsföring. Ett exempel är Youtubeserien “poesi för fiskar”, som enligt Expressen nu kommer att bli långfilm.