Det finns flera olika typer av marknadsföring. Det finns den klassiska och traditionella reklamen (tv, print, radio) och den nya – den på internet. Men även på internet kan du marknadsföra dig på olika sätt.

Du kan välja att använda marknadsföring i form av sökordsoptimering (SEO) och AdWords vilket gör att du gör dig “synlig” på Google. Med andra ord kan dina poteniella kunder hitta ditt bolag om de söker på de produkter/tjänster som du säljer. Men du kan även välja att marknadsföra dig via Sociala medier, och just den formen av marknadsföring är någonting som många bolag verkar ha problem med. En anledning kan vara att det vanligtvis görs av bolaget själv (vid reklam används en reklambyrå och med sökmotoroptimering en seo-byrå) och man inte har tillräckligt med kunskap. Dessutom är det främst de unga som har koll på sociala medier, vilket gör att de äldre ägarna kan känna sig skrämda. Men marknadsföring med sociala medier behöver inte alls vara svårt, det handlar bara om att kommunicera.

Här är de olika plattformerna inom Sociala medier och hur de används:

  • Facebook
    Det fortfarande vanligaste mediet. Använd Facebook för att göra en sajt till företaget, precis som du har privat. På sajten kan du sedan kommunicera ut vad ni som företag gör om dagarna och presentera diverse nyheter. Ni kan även välja att annonsera på Facebook. Det är billigt och enkelt, använd gärna ads-manager.
  • Twitter
    Twitter används mest för “snabba meddelanden”. När du lägger upp någonting på Twitter får det vara max 140 tecken så det gäller att kunna formulera sig rätt. Använd gärna hashtags (#) för att människor ska kunna söka på det du skriver om. Twitter är bra för företag som vill rikta sig på någonting.
  • LinkdIn
    Ett ganska litet forum och främst för företag. Denna sida kan användas men det är inget måste. Viktigt är dock att man har en sida på LinkdIn, sen om den uppdateras eller inte är inte lika viktigt.

Utöver dessa finns det självklart många andra medier, men dessa tre är de vanligaste (och viktigaste) att finnas på. Om det känns osäkert kring hur sociala medier ska användas är det bäst att ta hjälp och anställa en social media manager. Läs gärna på vad gäller marknadsföring för att förstå det hela bättre. Vi rekommenderar vårt tidigare inlägg “mer personlig marknadsföring” samt denna artikel från Internetworld.